Marijnissen op PrinsjesdagProtest: Tijd voor een ideeënstrijd

Vandaag stonden bijna 2000 mensen op voor Nederland tijdens het PrinsjesdagProtest in Den Haag. Daags voor Prinsjesdag wil de SP de plannen van het demissionaire kabinet voor het komende jaar een andere, sociale kant op sturen.

Tijdens haar toespraak riep SP-leider Marijnissen het kabinet op om ervoor te zorgen dat de armoede in Nederland wordt teruggedrongen. ‘Terwijl grote bedrijven meer dan 300 miljard euro winst maken, leven meer dan 800.000 mensen in armoede. De zorgpremie stijgt, net als de kosten voor energie en de boodschappen. Er moet nu worden ingegrepen.’

Voor de zomer nam de Tweede Kamer nog de motie Marijnissen/van der Plas aan die stelde dat de armoede niet verder mocht oplopen nu het kabinet was gevallen. Dit moet het demissionaire kabinet uitvoeren. Marijnissen: ‘Wij hebben de plannen klaarliggen. Verhoog het minimumloon nu naar 16 euro. Schrap de btw op levensmiddelen en vervoer zodat de kosten voor boodschappen en ov omlaaggaan. En kies voor het maximeren van de energierekening en nationaliseer onze energie.’

De SP vroeg speciale aandacht voor de zorg. ‘Er mag niet meer bezuinigd worden op de zorg, er moet juist geïnvesteerd worden', zegt Marijnissen. De SP maakt zich er hard voor dat de bezuinigingen die voor komend jaar staan ingepland van tafel gaan en voert daarom nu de druk op. We moeten kiezen voor een zorg zonder markt, waarin zorgmedewerkers het voor het zeggen hebben en niet de zorgverzekeraars. De zorgverleners die op het PrinsjesdagProtest spraken zullen op Prinsjesdag, op dinsdag 19 september, in witte kleding met de Kamerleden van de SP meegaan naar de Koninklijke Schouwburg voor de Troonrede van de Koning. Op deze manier wil de SP aandacht vragen voor het belangrijke werk van zorgverleners en de aangekondigde bezuinigingen op de zorg.

Ook heeft de SP de traditionele TroonTelefoon van de partij (waarnaar mensen kunnen bellen met hun reactie op de Troonrede) dit jaar omgedoopt tot de ‘Zorgtelefoon’. De SP wil horen welke zorgen mensen hebben om de zorg. Mensen die geen thuiszorg kunnen krijgen voor hun moeder, die het eigen risico niet meer kunnen betalen of een ziekenhuis(afdeling) in de regio dat sluit. Op Prinsjesdag tussen 15.00 en 18.00 uur zitten de Kamerleden van de SP met zorgverleners klaar om naar de verhalen en reacties van mensen te luisteren. De Zorgtelefoon is te bereiken via 0800-0225005.

Betrokken SP'ers